Název: Name: | Douglas TBD-1 Devastator | Douglas TBD-1 Devastator |
Originální název: Original Name: | Douglas TBD-1 Devastator | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare |
Výrobce: Producer: | 03.08.1937-DD.MM.1939 Douglas Aircraft Co. Inc., El Segundo, California | |
Období výroby: Production Period: | 03.08.1937-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 129 + 1 prototyp | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.04.1935 XTBD-1 | |
Osádka: Crew: | 2 - 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | CTOBAR - conventional take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2804 kg | 6182 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4473 kg | 9861 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4624 kg | 10194 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 15,240 m | 50ft |
Délka: Length: | 10.670 m | 35ft |
Výška: Height: | 4.600 m | 15ft 1in |
Plocha křídla: Wing Area: | 39.21 m2 | 422 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 114,078 kg/m2 | 23.37 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1830-64 Twin Wasp o vzletovém výkonu 671 kW a 633 kW v h= 2 438 m Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu Hamilton Standard o průměru 3 120 mm | Pratt & Whitney R-1830-64 Twin Wasp, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial rated at 900 hp for take-off and 850 hp at 8,000 ft, driving a Hamilton Standard three-blade variable-pitch propeller of the diameter 10ft 2,82in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 784 l (ve dvou křídelních nádržích) | 207 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 331.5 km/h v 2438 m | 206 mph in 8000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 206 km/h v 0 m | 128 mph in 0 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3.7 m/s | 720 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 15,5 min do 3048 m | 15,5 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6005 m | 19700 ft |
Dolet: Range: | 700.1 1) km | 4351) mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1152.3 2) km | 7162) mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm (600 nábojů) 1x pohyblivý kulomet Browning (M2, Air) ráže 7,62 mm na konci kabiny (500 nábojů) Pumový náklad: 1x torpédo Bliss-Leavitt Mark XIII ráže 533 mm o hmotnosti 544 kg nebo 2x 227 kg puma nebo 12x 45 kg pod křídly - první sériové letouny (několik desítek letadel) měly pevný kulomet ráže 7,62 mm - několika fotografiemi je doloženo použití dvojkulometu Browning (M2, Air) ráže 7,62 mm v střelišti na konci kabiny | One fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-gun 600 rpg and one flexible 0.30 in Browning (M2, Air) machine gun in rear cockpit 500 rpg. External stores: One Bliss-Leavitt Mark XIII torpedo or two 500 lb bombs or twelve 100 lb bombs |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s podvěšeným torpédem 2) s pumovým nákladem 454 kg pumy se zaměřovaly pomocí utajovaného zaměřovače Norden Mk.XV-3 | 1) with Mk XIII Torpedo 2) with 1,000 lb bombs |
Zdroje: Sources: | Jacek Nowicki, Douglas TBD Devastator - SBD Dauntless, Wydawnictwo Militaria 119, Warszawa, Poland: Wydawnictwo Militaria, rok 2000, ISBN 83-7219-0747 Al Adcock, TBD Devastator in Action, Aircraft Number 97., Carrollton, TX: Squadron/Signal Publications Inc., rok- 1989, ISBN 0-89747-231-4. Krzysztof Zalewski. Samolot torpedowy TBD-1 DevastatorNr. 5, str 31-33, Nowa Technika Wojskowa, rok 1992, ISSN 1230-1655 L+K 6/1968, Letadla 1939-45 http://www.aviation-history.com/douglas/tbd.html http://tbd_devastator.tripod.com/tbdpage.htm www.daveswarbirds.com www.history.navy.mil archiv autora |